Kaldi Koffie & Thee heeft 32 winkels in Nederland. Als franchiseorganisatie wordt er gezorgd voor een uniforme, herkenbare uitstraling. Die uitstraling is ..."/> Eerste Kaldi-winkel nieuwe stijl | Specialty Coffee

Eerste Kaldi-winkel nieuwe stijl

Kaldi Koffie & Thee heeft 32 winkels in Nederland. Als franchiseorganisatie wordt er gezorgd voor een uniforme, herkenbare uitstraling. Die uitstraling is aan verfrissing toe, vond o.a. oprichter Hans Tietema.

Kaldi Apeldoorn is de eerste Kaldi-winkel in de nieuwe stijl. Dit is wat Kaldi er over vertelt:

Het individuele nog persoonlijker

Het woord nieuwe, gloednieuwe zelfs, is al gevallen. Hans Tietema, de grondlegger van de Kaldi-keten, nuanceert: "Het is nieuw, zeker, maar dan wel nieuw dat teruggrijpt naar onze oorsprong, nu al weer bijna vijftien jaar geleden. De insteek was toen al de pure individuele koffie- en theebeleving in een mix van horeca- en winkelsetting. Dat is gebleven, sterker nog, dat individuele - denk aan de talrijke verschillende zetmethodes - is er alleen maar persoonlijker op geworden."

Teruggrijpen op de oorsprong, is dat niet een tikje vreemd, gegeven het feit dat veranderingen, ook in de retail, zo'n beetje over elkaar heen lijken te duikelen. Tietema: "Juist die veranderingen, neem alleen al de invloed en de rol van internet, hebben ons doen teruggrijpen op onze oorsprong, de beleving dus. Want juist door de groei, ook bij ons, van het online shoppen is het zaak dat offline, dat je winkel dus een feest van ervaring is, een feest van beleving is."

Op de werkvloer

Hoe dat feest gestalte krijgt, wordt al bij het binnenlopen van de nieuwe Apeldoornse Kaldi meteen duidelijk. Je waant je, nee, je bent op de Kaldi-werkvloer. Je staat in het magazijn van Kaldi. Achterin op elkaar getaste balen koffie. Links geen toon- maar een heuse werkbank. Daarachter tegen de wand koffie, koffie en nog eens koffie. Puurheid en eerlijkheid troef. Sobere strakke schappen hier en daar langs de muren. Metaalgrijze spanten. Stoeltjes aan lange, kantineachtig aandoende tafels. Forse industriële lampen aan kettingen uit het plafond.

Alles ademt een sfeer van hier wordt gewerkt. Tietema weer: "Het product, koffie en thee dus, daar draait het allemaal om. Daar wordt aan, daar wordt mee gewerkt. Branden, roosteren, zetten, daar gaat het om bij Kaldi. Vandaar ook heel bewust de werkvloeruitstraling. Voor elke klant weer maken wij een eindproduct. Zijn of haar kopje koffie of thee, volgens precies de gewenste zetmethode. Tja, wij zeggen natuurlijk niet voor niets: Kaldi, de kortste weg naar het perfecte kopje koffie of thee."

Pure en eerlijke producten in een pure en eerlijke winkel, is dat dan de succesformule voor Kaldi? Weer zoekt Hans Tietema de nuance: "Laat ik het zo zeggen, met deze Kaldi nieuwe stijl leggen wij een stevige basis voor succes, voor een verdere mooie toekomst. Wij bieden daarvoor als het ware de optimale randvoorwaarden. In die zin dat wij de consument het de moeite waard maken om uit al die lonkende winkels in al die binnensteden juist voor ons te kiezen. Bij ons naar binnen te gaan en zich meteen thuis te voelen. Thuis om koffie en thee te beleven."

De beleving proefbaar maken

Stevige basis, optimale randvoorwaarden... Het klinkt bijna te makkelijk voor woorden. Zeker in een tijd waarin heel veel retailers alle moeite hebben om het hoofd boven water, lees hun deuren open te houden. Hans Tietema haast zich dan ook om te benadrukken dat succes ook in de Kaldi-vestiging geen vanzelfsprekendheid is. "Hoe goed ook de locatie, hoe doordacht en uitnodigend ook de winkel, het is en blijft de ondernemer die het verschil maakt. Aan hem of haar om het door ons ingerichte theater vol te krijgen. Om publiek te trekken. Om van toevallige passanten vaste klanten te maken. Om onze beleving van koffie en thee letterlijk en figuurlijk nog tastbaarder, beter gezegd, nog proefbaarder te maken."

Share:
Terug