Ketelbinkie naar Melief Bender

De jaarlijkse uitreiking van de Ketelbinkie koffie-trofee was dit jaar een waar media-event. Niet zo vreemd want de winnaar van het beste kopje koffie (Bocca) in Rotterdam is een media-lieveling onder de Rotterdamse horeca-zaken: Melief Bender. Menig journalist drinkt bij Melief zijn koffie of een een biertje. Tel daarbij op dat de 22 journalisten de jurering voor hun rekening namen en je hebt als Stichting Ketelbinkie direct 22 krachtige zenders. Jury-voorzitter Emmely de Wilt - co-host van een ochtendprogramma op Radio Rijnmond - had de eer dit jaar de prijzen uit te reiken en de bevindingen van de jury met het massaal teogestoomde publiek te delen. Naast Melief Bender was het schitterende nieuwe Hilton hotel (illy) een opvallende winnaar. Met net geen 103 punten is de winnaar in de categorie koffiespeciaalzaken Cappucino (Lavazza). Zij waren al drievoudig winnaar van de ketel en en onderscheiden met de Cees de Graaff Goudmerk.

Het jury-rapport

Dit jaar zijn 22 Rotterdamse journalisten langs 139 gelegenheden getogen. Het was de 32e Ketelbinkie Koffiekeuring. Iedere zaak werd door minstens twee juryleden bezocht. Bij twijfel is er ook nog herkeuring gedaan. Was er nog bijzonder nieuws? Een nieuwe trend? Eigenlijk niet, vertelden de juryleden tijdens hun beraad.

Toch zijn er in algemene zin wel enkele kanttekeningen te maken. Zo werd vastgesteld dat het nog steeds niet goed gesteld is met vakmanschap en vriendelijkheid van het bedienend personeel. De goede niet te na gesproken, natuurlijk. “Zou daar niet een cursus voor opgestart moeten worden”, verzuchtte één van de juryleden.

Het lijkt wel of de koffie kaler wordt. Zelden een glaasje water, een doorsnee verpakt koekje in de meeste zaken, suiker in een papieren staafje. “Uitgekleed. Het zijn eenheidsworsten aan het worden”, vulde een ander jurylid aan.

Veel juryleden maakten opmerkingen over slordigheden. Vuile tafels, rotzooi op de grond, etc. Één van onze leden zag in een bezochte horecagelegenheid een gebruikt servetje op de grond liggen. Twintig minuten lang zag de bediening kans keurig over het servetje heen te stappen. Oprapen? Ho maar. Dat heeft ons jurylid dan maar gedaan bij het verlaten van de zaak.

Pluspunt is de prijsontwikkeling. Die is minimaal gestabiliseerd en in sommige gevallen gedaald.

 

Van de algemeenheden naar de bevindingen. Het doet de jury pijn dat er in enkele gevallen zeer scherpe kritiek moet worden uitgeoefend. Een vermaning is er voor Hotel Atlanta. De eerste ‘winnaar’ van een Rode Kaart. In de vorige eeuw. Bellen en wenken hielp niet, er werd niet bediend. Atlanta had zich gerevancheerd door enkele jaren geleden OVERALL winnaar te zijn. Nu is Atlanta weer in oude fout vervallen. Twee juryleden hebben vergeefs getracht aandacht van medewerkers te trekken om aan een kopje koffie te komen.

Een gele kaart is er voor The Harbour Club. Ons jurylid meldde zich op een zaterdag om vier uur ’s middags bij deze horecagelegenheid in het hartje van het Stadspark bij de Euromast. Zij en haar metgezel waren niet welkom in deze op dat moment wel open maar volledig lege zaak. Dit moet niet mogelijk zijn in een Stadspark. Het excuus was, dat er niet gereserveerd was. Op vier uur reserveren in een lege zaak in het Park. Is te gek voor woorden, dus een terechte Gele Kaart.

Een Diep en Diep Rode Kaart is er voor Horizon op Airport Rotterdam/The Hague, voor ons natuurlijk nog gewoon Zestienhoven. In de brasserie op de 1e etage liet de bediening het al afweten. Vervolgens werd de koffie geserveerd in een kopje met een ferme barst. Toen daar een opmerking over gemaakt werd, was het antwoord dat ze het straks wel zouden weggooien. Er had natuurlijk een ander kopje koffie aangeboden moeten worden. Maar dat is maar het begin. Gevraagd naar het toilet werd onze jury verwezen naar het openbare toilet op de begane grond. We willen niet in details treden, maar dit was de SMERIGSTE toilet in 32 jaar Ketelbinkie Koffietrofee. Zo vies, dat ons jurylid het predicaat ‘Een gevaar voor de Volksgezondheid’ er op plakte. Bovendien – op het damestoilet – geen toiletpapier en ook geen handdoekjes. Op zoek naar een plek om een klacht in te dienen, bleek de informatiebalie niet door een mens maar door een ouderwetse telefoon bediend te worden. Daar kon wel info ingewonnen worden over aankomst- en vertrektijden, maar een opmerking over de toestand van de toiletten kon niet. Diep Rood dus voor Horizon maar het vliegveld in het bijzonder.

Zes categorieën

Toeristische attracties

Hotels

Café’s/Brasserie

Horeca Algemeen

Grand Café’s

Koffiespeciaalzaken en take aways

We beginnen in de eerste sector met een oude en goede bekende. Winnaar met 101 punten is De Pappegay in het helaas grotendeels gesloten Schielandhuis. Toen we De Pappegay benaderden, was de reactie van uitbater Hettema: Dat is dan nummer 18. Plus een keer het Cees de Graaff Goudmerk voor onze constante kwaliteit. Overigens benadrukte hij dat het de laatste onderscheiding in deze categorie is. “Door het sluiten van het Schielandhuis vallen we niet meer in de sector Toeristische attracties. Maar we gaan volgend jaar graag de competitie aan in een andere categorie”.

Bij de hotels hebben we een jubilaris. Ooit was dit hotel al Overall winnaar. Dit jaar viert het zijn 50ste verjaardag en is het gestript en volledig gerestaureerd. Met 99 punten is winnaar in deze categorie hotel Hilton Rotterdam. Een jurylid: iets goedkoper en ik had een 10 gegeven.

We slaan de categorie Café’s/Brasserie even over. Verder zal blijken waarom.

Nu de sector Horeca Algemeen. Een verrassende nieuwkomer. Daaruit blijkt ook dat onze bestanden voortdurend worden aangepast en vernieuwd. “Zalig”, omschrijft een van de juryleden de kwaliteit. En een 9 voor de ambiance. Totaal ook 99 punten. Winnaar in categorie Horeca Algemeen: Wijnbar 1nul8.

De volgende sector is de categorie Grand Café’s. “Gewoon lekker”, meldt de jury over de koffie. Een kleine opmerking. De medewerker was een beetje aangebrand, de koffie gelukkig niet. Goede ambiance. En 99 punten lijkt een goed getal te zijn, maar bij de hertelling bleek er een telfout gemaakt te zijn. NRC Café is winnaar in deze sector met exact 100 punten. NRC Café heeft bovendien een unieke prestatie op de naam staan. Nu winnaar in de sector Grand Café’s van Ketelbinkie Koffietrofee. Maar een andere belangrijke poot van Ketelbinkie is de Innovatieprijs, een heel andere tak van sport. NRC Café heeft in beide takken als eerste gewonnen. Een groot compliment waard!

Nu blijven er nog twee categorieën over. Café/Brasserie en Koffiespeciaalzaak. In beide sectoren hebben twee veelvuldig onderscheiden zaken zich weer onderscheiden. Het zal niemand verbazen: Melief Bender en Cappucino. Beide eindigden met 103 punten. De ene gelegenheid met 103 plus, de andere met 103 min. Het verschil zit ‘m in het commentaar van de juryleden. Dat varieert van opmerkingen over de kwaliteit van de koffie tot een tikje slonzigheid. Zo concreet gaat de jury te werk. Kort en goed:

Met 103 min is winnaar in de categorie koffiespeciaalzaken Cappucino, drievoudig winnaar van de ketel en onderscheiden met de Cees de Graaff Goudmerk.

Maar winnaar 2013 in de categorie Café/Brasserie en OVERALL met 103 plus en voor een jaar bezitter van de koffieketel behorende bij de Ketelbinkie Koffietrofee is geworden Melief Bender. Met zoals ze zeggen in roeikringen, een tafje verschil.

De uitslag van de jury is als altijd unaniem.

Share:
Terug