China

Inhaal- of afhaalchinees?

China heeft een slechte naam als het om koffie gaat. Allerlei oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Daarvan is het met name de diepgewortelde theecultuur die een vicieuze cirkel creëert. Want als je als koffieboer nooit de eigen slechte koffie proeft is er ten eerste al weinig aanleiding om de zaken te verbeteren. En ten tweede zal de koffie die je op de markt brengt, weinig theedrinkers overhalen om meer koffie te gaan drinken. Starbucks doet overigens wel verwoede pogingen om de Chinezen aan de koffie te krijgen. In de toekomst moeten er duizenden plekken zijn waar zij Starbucks kunnen drinken. Of dit de koffie is die de kwaliteitsimpuls kan gaan geven, lijkt een retorische vraag.

Weinig bijval

Zeventig procent van de productie wordt geleverd door de catimor variëteit. De catimor - een robusta arabica hybride - is om zijn opbrengst en ziekteresistentie massaal aangeplant maar de smaak kan op weinig bijval in de specialty coffee wereld rekenen. Er zijn nog wel oude variëteiten maar deze zijn vaak aangetast door de plantenziekte ‘roest'.

Tachtig procent van de koffie komt uit de meest zuidelijke provincie van China: Yunnan. De bekendste zone's zijn Ruili en Boashan. De meeste van deze koffies worden uiteindelijk verkocht als instant koffie.

Afhaalchinees

Daarnaast zijn er de kleine robusta-producerende regio's Fujian en Hainan Island.

China heeft geografisch gezien mogelijkheden om zich te ontwikkelen tot een exporteur van kwaliteitskoffies. Er zijn ook wel enkele initiatieven voor een inhaalslag, maar vooralsnog blijft deze potentiële inhaalchinees nog wel even steken op het niveau van de afhaalchinees.

copyright © 2017 Specialty Coffee - ESW - voor reacties: redactie@specialtycoffee.nl